Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Værdigrundlag

Respekt for individet

Vi forholder os professioneltog respektfuldt i vores kommunikation. Vi viser respekt og forståelse fordet enkelte barns særlige behov og ønsker.

Det betyder at:

•Vi støtter barnet i udvikling af dets selvværd og selvtillid.
•Børnene skal vide, at de  bliver hørt.
•Vi viser respekt for børnenes integritet.
•Der ikke nødvendigvis er ensrettede regler, der gælder for alle børn.

Vi vil:

•Tale til børnene som vi ønsker selv at tiltales.
•Tage børnenes ønsker og meninger med i vores overvejelser omkring deres hverdag. Dette bl.a. via skolens elevråd.
•Være tilstedeværende og nærværende overfor børnene. Give os tid til at børnene får mulighed for at udtrykke sig, også når det tager lang tid.
•Undgå at tale om børnene foran børnene.

 Resourcesyn

Vi tager udgangspunkt i hver enkelt elevs ressourcer og udviklingsmuligheder; psykisk, fysisk, fagligt og socialt.

 Det betyder at:

  • Alle børn lærer og kan undervises
  • Alle børn udfordres
  • Vi tager udgangspunkt i barnets interesser, evner, behov og muligheder
  • Vi lægger vægt på både procesorienteret og resultatorienteret udvikling.
  • Vi i vores planlægningsarbejde medtænke børnenes fremtid

 

Vi vil

  • Hjælpe barnet mod selvstændighed og selvhjulpenhed, ved at sætte mål som udfordrer til udvikling.
  • Give den enkelte elev tid til at udtrykke sig.
  • Elev- og undervisningsdifferentiere ved at finde de indsatsområder, der primært skal sættes i fokus.
  • Vi vil udarbejde materiale og planlægge aktiviteter ud fra den enkelte elevs behov.
  • Skabe mulighed for sociale relationer/venskaber i og på tværs af klasserne
  • I samarbejde med forældre, skabe  mulighed for  at barnet kan udvikle sociale og faglige kompetencer
  • Skærpe muligheder for indlæring og koncentration via udvikling af sociale og motoriske kompetencer.
  • Have fokus på gruppedynamikken og bevidstgøre børnene om hvilke sociale konstellationer de befinder sig i.
  • Løbende evaluere pædagogiske mål og metoder.

 

Tværfagligt samarbejde

Vi lægger stor vægtpå tværfagligt samarbejde da vi mener, at dette er med til at skabe en helhed omkring barnet via forskellige indgangsvinkler, som nuancerer vores billede af det enkelte barn.

Det betyder at:

  • Vi værdsætter samtænkning,hvor pædagoger og lærere, tænker sammen og praktiserer udvikling og aktiviteter med og omkring børnene.
  • Vi løbende bruger undervisnings- oghandleplanerne og hvert team udarbejder en målsætning for samtænkning. Denne målsætning dannes udfra et fælles mål i undervisnings- og handleplanen.
  • Lærere og pædagoger planlægger, udfører og evaluerer aktiviteter i fællesskab. Udgangspunktet for samtænkning er målene for det enkelte barn, som er beskrevet i barnet individuelle undervisnings og pædagogiske handleplan.
  • Vi har samarbejder medfysioterapeut, ergoterapeut, talepædagog, modersmålslærer, sundhedspersonale og psykolog.

 Vi vil:

  • Forsat udvikle teamsamarbejde.
  • Anvende og videreudvikle vores faglighed med fokus på barnet via inspiration og input fra andre faggrupper.

 Skole/hjem-samarbejde

 Samarbejdet mellem skole oghjem skal bygge på gensidig respekt og tillid og skal sikre helhed og sammenhæng i børnenes hverdag og derved give optimale mulighederfor udvikling og læring.

 Det betyder at:

  • Skole og forældre indgår i en åben og ligeværdig dialog.
  • Skole og forældre arbejder frem mod en forståelse og accept af hinandens situation og stiller relevante krav til hinanden.
  • Forældrene deltager aktivt i samarbejdet omkring barnet samt i skolens arrangementer.
  • Forældre er velkomne på skolen.

    Vi vil:
     
  • Bruge daglig kommunikation mellem skole og hjem.
  • Arrangere forældremøder to gange årligt.
  • Afholde minimum to skole/hjem samtaler eller efter behov.
  • Gøre brug af tolk i det omfang det er nødvendigt.
  • Invitere forældre og familie til fælles skole- og KKFO aktiviteter.
  • Være forældrene behjælpelige med at opsøge viden om deres barns handicap.

 Kommunikation

 Kommunikation er grundlæggende for menneskets udvikling, og derfor har alle ret til ogskal have mulighed for, at udvikle kommunikative kompetencer.

 Det betyder at:

  • Vi anerkender at alle kommunikerer, og kommunikationen har forskellige udtryksformer.
  • Vi giver barnet mulighed for at tilegne sig så alment kendte kommunikationsformer som muligt.
  • Børnene får tid og mulighed for at udtrykke sig.

 Vi vil:

  • Skabe et miljø, så barnet motiveres og opbygger mod til at gå i gang med nye udfordringer.
  • Finde det enkelte barnskommunikationsform.
  • Bruge flere forskellige kommunikationsformer medudgangspunkt i det enkelte barns forudsætninger.

 Miljø

 Vi tilstræber at skabe et trygt miljø, hvor barnet trives og motiveres til at lære og hvordet får lyst og mod til at tage imod nye udfordringer.

Det betyder at:

  • Elever og personale har lyst til at være på Skolen i Ryparken.

 Vi vil:

  • Holde fast i den gode stemning blandt voksne og børn ved hjælp af et godt psykisk arbejds- og læringsmiljø.

 Høj faglighed

 Vi vil basere vort daglige arbejde på faglig kvalitet, faglig udvikling med høj grad afrefleksion over eget arbejde samt erfaringsudveksling på tværs af faggrupper.

 Det betyder at:

  • Vi står for høj faglighed og stort engagement.
  • Vi samarbejder tæt i team omkring både det enkelte barn og de enkelte børnegrupper.

 Vi vil:

  • Være udviklingsorienterede i forhold tilvores faglige kompetencer.
  • Videreuddanne os.
  • Gøre brug af åben og berigende dialog mellem kolleger.

Leg,glæde, lyst

 Vi mener, at leg, glæde og lyst er grundlæggende for alle børns trivsel.

 Det betyder at:

  • Vi er opmærksomme på børnenes initiativer.
  • Vi vægter, at alle børn fårmulighed for at skabe kontakt til andre børn da vi mener, at  venskaber giver glæde og oplevelser i hverdagen.
  • Vi bestræber os på at gøre tilgangen til børnenes læring lystbetonet.
  • Vi vægter, at alle børn får valgmuligheder ud fra deres forudsætninger og/eller interesser.
  • Vi skaber et legende miljø.

 Vi vil:

  • Sikre at børnene kan mødes på tværs af klasserne for eksempel i interessegrupper og featureugen.
  • I vores planlægning tage udgangspunkt ibørnenes interesser samt introducere dem for nye og ukendte aktiviteter.
  • Lege og have det sjovt sammen med børnene.