Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Pejlemærker


Pejlemærkerne for Københavns kommune for henholdsvis skole- og daginstitutionsområdet har
til formål sikre faglig og pædagogisk kvalitet for børn og unges hverdag i både undervisnings
sammenhænge og i dagtilbuddene. Pejlemærkerne udgør derfor det faglige fundament i
hverdagens praksis i mødet med elever og forældre.

På Heerup Skole arbejder vi på flere planer med pejlemærkerne.
Skole og KKFO har siden 2012-13 arbejdet med LP-modellen (læringsmiljø og pædagogisk
analyse), der danner baggrund for det tværfaglige samarbejde mellem lærere og pædagoger
med henblik på at skabe sammenhæng, mening og et målrettet læringsmilø for den enkelte
elev.
I praksisnær kompetence udvikling, har pædagoger og lærere løbende gennem skoleåret 2014-
15 arbejdet med evaluerbare læringsmål – et arbejde der blev fulgt op på vores pædagogiske
dag i februar 2015, hvor emnet var ”Kend din kerneopgave”.

I KKFO’en er der arbejdet med refleksionsfælleskaber omkring Pædagogisk metode og
refleksion.
Alle tværfaglige team har gennem foråret 2015 drøftet pejlemærkerne og hvad det konkret
betyder i det daglige arbejde med elever og forældre/pårørende.
 
Trivsel
Alle elever skal have et godt skoleliv, hvor de trives og udvikler sig og oplever glæde ved at gå i en
skole, der motiverer og understøtter deres læring.

· Vi møder eleven der hvor de er i deres udvikling.
· Vi tilpasser i vid udstrækning undervisningen ud fra deres interesser, så det er motiverende.
· Vi stiller krav til den enkelte elev, som eleven kan efterleve.

Det betyder at: Vi tager udgangspunkt i den enkelte elev, og tilrettelægger aktiviteter og læringssituationer, som eleven er motiveret for og kan indgå i. vi arbejder på at skabe et trygt og rart
læringsmiljø, ved at skabe gode relationer med

Sociale relationer
Alle har ret til positiv voksenkontakt hver dag . Alle børn skal opleve et trygt og omsorgsfuldt miljø,
hvor de mødes med respekt og anerkendelse

· Alle elever bliver set, hørt og anerkendt hver dag.
· Der er altid respekt for det enkelte individ.
· Eleverne bliver mødt der, hvor de er i deres udvikling.

Det betyder at:
Dagens aktiviteter bliver tilrettelagt med fokus på 1:1-aktiviteter samt på aktiviteter i grupper, hvor de sociale kompetencer bliver styrket hos den enkelte.
Vi er opmærksomme, nærværende og anerkender og roser eleverne for de positive ting de gør.
Vi taler med eleverne om trivsel i bl.a. trin-for-trin